Köp- och leveransvillkor

Inledning

Baby-dan.se ägs och drivs av:

Baby Dan A/S
CVR-nr: 16092045
Niels Bohrs Vej 14
DK-8670 Låsby
Danmark
Tel: +45 86 95 11 55
[email protected]

Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller vid köp av varor på baby-dan.se för leverans i Sverige.

Beställning och betalning

Baby-dan.se har öppet 24 timmar om dygnet och du kan därför nästan alltid handla. Det kan dock ske att vi stänger butiken för underhåll. Du kan göra köp när butiken är öppen och tillgänglig.

För att handla på baby-dan.se måste du ha fyllt 18 år och ha ett giltigt betalkort som vi accepterar. Om du ännu inte har fyllt 18 år kan du ändå köpa varor om du har din förmyndares tillåtelse eller övrig juridisk rätt att ingå köpet.

Du väljer de varor som du vill köpa och lägger dem i ”varukorgen”. Du kan fram till själva beställningsögonblicket ändra i innehållet i varukorgen och du kan löpande kontrollera innehållet och priset för varorna.

Eventuella extra betalningar för till exempel frakt och kortavgifter räknas först ut när du ska betala.

När du är redo att lägga din beställning klickar du på ”gå till kassan” (eller motsvarande) där du anger ditt namn, adress, e-post, telefonnummer, betalningsform och väljer leveransform.
Du kan ändra innehåll i varukorgen ända tills du bekräftar ditt köp genom att trycka på knappen ”beställ och betala”. Därefter går din beställning vidare till baby-dan.se

Betalningsmöjligheter och avgifter

Du har följande betalningsmöjligheter på baby-dan.se:

  • Mastercard & Visa
  • Eurocard
  • Swish
  • ​​​​​​​Visa Electron
  • Klarna (Pay now)

Det tas inte ut någon avgift för betalning med ovanstående kort på baby-dan.se. Alla priser är inkl. 25 % moms och i svenska kronor.

Vid misstanke om kortbedrägeri kan Baby Dan A/S kräva betalning via banköverföring.

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit varorna. Du kan använde detta standardformulär om du önskar att ångra ditt köp.

Standardformulär för ångerrätt

Om du betalar med VISA/Dankort är du alltid skyddad mot missbruk. Med denna betalningsmöjlighet har du möjlighet att avvisa en betalning när du mottar din betalningsöversikt. Du har ingen självrisk om ditt kort missbrukas i en onlinebutik som använder SSL (Secure Socket Layer) i sitt betalningssystem. På så sätt är du bättre skyddad än i den fysiska världen där du har en självrisk på 1200:- när ditt Dankort missbrukas om du använder PIN-koden.

Baby-dan.se krypterar alla dina kortuppgifter med det så kallade SSL-protokollet (Secure Socket Layer). Det innebär att ovidkommande inte kan avläsa ditt kortnummer eller annan information under transaktionen med PBS.

Läs mer om säkerhet och uppträdande på nätet här.
 

Kvitto för mottagning av beställning och orderbekräftelse

När du har beställt en vara hos oss mottar du ett kvitto på att vi har mottagit din beställning. Det blir först ett bindande köpavtal när du har mottagit en orderbekräftelse från oss.

14 dagars ångerrätt

När du handlar på nätet och på baby-dan.se har du normalt 14 dagars ångerrätt så att du kan meddela oss att du ångrar köpet och därpå returnerar varan till oss.

Ångerrätten gäller från den dag du har mottagit varan. Om tiden går ut på en helgdag eller en lördag förlängs fristen till följande vardag. Om du har beställt många varor i samma beställning men som levereras i olika paket, eller om en vara levereras i olika delar börjar perioden från det att du mottagit den sista varan eller partiet.

Efter mottagandet bör du på egen hand kontrollera varans egenskaper och hur de fungerar.

För att göra ångerrätten gällande ska du genom en tydlig förklaring meddela oss inom 14 dagar efter att du mottagit varan. Du kan använda detta standardformulär om du önskar att ångra ditt köp.

Standardformulär för ångerrätt

Returnering

Om du ångar ditt köp ska varorna skickas i retur till:

Baby Dan A/S
Niels Bohrs Vej 14
DK-8670 Låsby
Danmark

OBSERVERA! Paketet måste skickas direkt till adressen. Paket som skickas till en pakettjänst kommer INTE att hämtas.

Vid returleverans bör du se till att varorna är noga förpackade. Du har själv ansvar för paketet/varorna tills vi tar emot dem. Behåll därför ditt postkvitto och eventuellt track and trace-nummer.

Observera detta: Du står själv för utgifterna vid returleverans när du ångrar ditt köp.

 

Viktigt

Vi förväntar oss att du skickar tillbaka varorna snarast möjligt efter att du har gett besked om att du ångrar köpet och du ska skicka din retur senast 14 dagar efter att du utnyttjat din ångerrätt
 

Dokumentation för ditt köp samt returformulär

Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen eller annan dokumentation för ditt köp. Dessutom underlättar det för expeditionen om du bifogar ett ifyllt standardformulär som du hittar här:

Standardformulär för ångerrätt

Återbetalning

När vi har mottagit varan granskar vi den och du får tillbaka det belopp som du betalade till oss.

Beloppet överförs alltid till samma konto som du gjorde köpet från. Om du till exempel har betalt med kort, återbetalas beloppet till det betalkort som du använde vid köpet. 

Obs!

Du kan förlora delar av eller hela beloppet. Det kan ske om varans värde är förringat för att:

  • du har använt varan
  • den har skadats under tiden du hade ansvaret för den
  • du har hanterat varan på ett annat sätt än nödvändigt för att fastslå varans sort, egenskaper och sättet den fungerar på
  • du har inte följt de begränsningar i ångerrätten som rör plombering, varutyp m.m.

Icke insamlade paket

Om du inte hämtar ut ditt paket och det skickas tillbaka till oss igen debiteras du 99 kr. för returfrakt.

När vi får tillbaka det oanmälda paketet annullerar vi köpet och återbetalar pengarna - dock minus 99 kr. för returfrakten.

Reklamation – om det är något fel på varan

Ditt köp omfattas av köplagen, härunder regler för brister. Det betyder att du antingen kan få en bristfällig vara reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avslag på priset beroende på just din situation.

Det är självklart ett krav att reklamationen är berättigad och att bristen inte har uppstått till följd av felaktig användning eller annat skadevållande beteende. 

Kontakta oss inom ”rimlig tid”

Du måste reklamera varan inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt bristen. Vi rekommenderar att du reklamerar så snart som möjligt och inom 2 månader efter att felet upptäckts.

Du kan reklamera genom att kontakta oss via mejl på [email protected] eller telefon på +45 86 95 11 55.

Beroende på just din situation kommer du att få vidare instruktioner.

Varan ska skickas till:

Baby Dan A/S
Niels Bohrs Vej 14
DK-8670 Låsby
Danmark

När du returnerar varan ska du så detaljerat som möjligt upplysa om vad problemet är. Använd gärna vårt reklamationsschema som du kan ladda ner här. Det är inte ett krav, men det underlättar för vår behandling och minimerar expeditionstiden för reklamationen.

VId berättigad reklamation betalar vi tillbaka rimlig fraktkostnad

Om reklamationen är berättigad betalar vi naturligtvis tillbaka dina fraktkostnader för den returnerade varan. I motsatt fall ska du själv stå för alla utgifter för transport och våra fraktkostnader för retur av varan efter granskning. Du har möjlighet att kontakta oss på ovanstående mail eller telefonnummer för att få en förbetald returetikett. Därefter är det bara att lämna över paketet till ditt närmaste postkontor.

Kom ihåg att varan alltid ska skickas ordentligt emballerad och att du ser till att få ett kvitto för försändelsen. Du bär själv ansvar för paketet/varorna tills vi tar emot dem. Behåll därför ditt postkvitto inkl. upplysningar om fraktkostnader och eventuellt track and trace-nummer.

Obs! Vi mottar inte paket som skickas med efterkrav eller liknande.

Persondata

Läs mer här

Cookies

Genom att använda baby-dan.se accepterar du att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar i din dator för att kunna kontrollera vad som sker under ditt besök och för att känna igen din dator. En cookie är inte ett program och innehåller inte virus.

Vill du läsa om vilka cookies som används på baby-dan.se samt hur du raderar cookies kan du klicka här.
 

Lagval och behörighet

Köp av varor på baby-dan.se går under svensk lag. Tvister avgörs i svensk domstol. 

Force Majeure

I fråga om oförutsägbara händelser, såsom krig, naturkatastrofer, pandemier, konflikter på arbetsmarknader, uteblivna leveranser från underleverantörer och liknande som är utom vår kontroll, frias baby-dan.se från ansvar i förhållande till force majeure. Detta innebär att baby-dan.se inte är förpliktigade att leva upp till dessa köpvillkor.

Frakt- och leveransvillkor

På baby-dan.se ser vi självklart till att du får din paket på bästa och möjliga sätt. Vid kassan kan du välja mellan de leveransmöjligheter som vi erbjuder för din beställning.

Vi erbjuder följande leveransmöjligheter:

  • Hemleverans till privat adress: 99 kronor
  • Leverans till paketbutiken 89 kronor
  • Fri frakt vid beställningar över 999 kronor

Vi skickar alltid din försändelse med privatpaket så att den är försäkrad och spårbar.

Leveranstiden för varan

Du kommer alltid att kunna se den förväntade leveranstiden på själva varan på baby-dan.se. Vanligtvis levererar vi inom 2-5 vardagar om inget annat anges under den aktuella varan.

Observera att vid beställningsvaror är leveranstiden generellt längre. Vid högtider och under semesterperioder är leveranstiden generellt längre, upp till 7 vardagar. Leveranstiden beräknas från den dag vi tog emot din beställning. Vi förbehåller oss för utsålda varor.

Avtalad leveranstid förutsätter dock att PostNord och fraktbolaget uppfyller leveranstiden. Om det uppstår förseningar hos PostNord eller fraktbolaget kan detta i sin tur försena leveransen i förhållande till önskat leveransdatum.

Baby-dan.se kan inte ta ansvar för förseningar hos fraktpartners. Vid lång försening (flertalet dagar) eller uteblivna leveranser skickar baby-dan.se naturligtvis en nu leverans utan extra kostnad.

Leverans till öar omfattas inte av målet om dag-till-dag-leverans då leveranser ibland tar 2 dagar till dessa områden. Baby-dan.se utgår alltid från att leveransen ska ske samma dag.

keyboard_arrow_up