Grönt är det nya svarta

Black Friday: Årets konsumtionsfest

Så är den här igen – årets största handelsdag, mer känd under namnet Black Friday. Du känner säkert igen det: Inkorgen är full med meddelanden från alla webbshoppar som du nästan glömt att du ens har besökt. ”Nedräkning till årets bästa erbjudanden!”, ”Tjuvstart!”, ”Anmäl dig nu så att du inte missar de galna rabatterna”, och ”Skynda dig att slå till nu innan någon annan köper det!” låter det i vart och vartannat mejl du öppnar. Du märker hur pulsen stiger, adrenalinet kör runt i kroppen och du börjar nästan få lite panik. Köp. Köp. Köp. Men är det verkligen det bästa erbjudandet? Vad gör det om den snart säljer slut? 60 %! Det låter mycket. Eller... är det? Ha! 62 %! Jag har egentligen precis köpt en ny dammsugare, men det är ett bra erbjudande. Till sist kanske det ändå slutar med att du sitter vid datorn kl. 23.59 dagen innan konsumtionsfesten startar och trycker F5 om och om igen.

Stora besparingar på miljöns bekostnad

Sedan den amerikanska traditionen kom till Norden har den vuxit sig allt större för varje år. I fjol satte man rekord i Danmark då e-handelsorganisationen FDIH uppmätte ett nytt rekord på Black Friday med över 750 miljoner danska kronor i omsättning på nätet. Ja, på Black Friday finns det traditionellt sett riktigt mycket att spara. Det betyder dessvärre också att många lockas till att köpa saker de egentligen inte behöver. Black Friday, Black Week, Black Month och alla andra reor som finns i dag, resulterar varje år i extrem överkonsumtion och överproduktion och därmed också ett stort klimatavtryck som är lika svart som Black Friday. Om du exempelvis köper en laptop, en smartphone, ett par byxor, ett par skor och ett set med träningskläder, resulterar dina Black Friday-inköp enligt GreenMatch i hela 342,3 kg koldioxidutsläpp. Samma mängd koldioxid släpps ut genom att du flyger hela vägen till Madrid eller äta 13,1 kg nötkött, skriver GreenMatch.

Green Week – BabyDan väljer den gröna vägen

I linje med vårt omfattande arbete för att främja den hållbara och klimatvänliga utvecklingen vill vi gärna vara med och visa en ny och mer hållbar tidsenlig väg. Därför håller vi från den 23 november till den 29 december GREEN WEEK. Kampanjen varar hela veckan för att ge dig tid at överväga ditt köp noga innan du slår till. Under den här perioden kan du spara 25 % på alla våra gröna, hållbara produkter som är tillverkade under stort hänsynstagande till miljön och därför efterlämnar ett mindre klimatavtryck än traditionella varor i samma kategori. Samtidigt stöttar du ett bra ändamål. Vi vill nämligen skänka 10 % av omsättningen från våra hållbara produkter till organisationen Plastic Change som kämpar för att reducera plastföroreningar. Alla våra gröna produkter kan du nu enkelt känna igen på blad-ikonen i webbshoppen.

 

Vårt arbete med hållbarhet

 

keyboard_arrow_up